LIONS CLUB

Verksamhetsår 1964-1969

År 1965

Röda Fjädern

Den första Röda fjäder aktiviteten gick av stapeln april 1965 med att sälja lotter och utfallet för klubben blev 8.882 kr

1969 återkommer denna aktivitet i ett större format

Maj mötet

I Maj 1965 upptog Lons Club en gammal tradition, som antagligen är lika gammal som ”stor marken” i augusti, nämligen Skänninge Maj möte.
Till Lions maj möte 1965 kom 52 ”knallar” från Ystad i söder till Umeå i norr.
På fredagen öppnades marken kl. 17.00 med försäljning av lotter på torget. Och gatudans ordnades på Korpgatan som pågick hela kvällen.
Kl.08.00 på lördagen öppnades majmötet med trumpetfanfarer ifrån Stadshotellets balkong, och flaggor hissades på torget.
Samtidigt påbörjades arbetet med helstekt gris på torget av Evert Fors från ÖAF.
När grisen var färdig påbörjades försäljning av ”delikatesser ”med hjälp av lions damer och dåtidens rikskändis ”Pecka” Langer.
Tullavgift á 1 kr togs upp vid samtliga infarter av Lions medlemmar.
På eftermiddagen uppträdde Egon Kärrman (rikskänd allsångsledare och tv man) med bl.a. gissningstävlingar som han brukade ha på Skansen.
Priser i form av kaffe till deltagarna, skänkta av stadens köpman.
På kvällen revs alla stånd och på söndagsmorgonen var det inte spår av Majmötet och resultatet 10.430 kr idag år 2020 110.000 kr

År 1969

Röda fjädern

Rödafjädern4
Förevisning av skänkta föremål till auktionen

Skänninge Lions Röda fjäderaktivitet ägde rum 13-19 april, och hela behållningen gick helt till cancerforskningen.
Röda fjäderkampanjen backades upp av TV , bl.a- genom Hyland Hörna, dit industrier ,organisationer och enskilda kunde ringa inga och teckna bidrag.
I hörnan så redovisade insamlade medel/ invånare och Skänninge var på en 10 plats på Torsdagskvällen.
I Skänninge ställde affärsmännen upp och sålde lotter, man ordnade Familjerally med 71 bilekipage på en 5 mil lång bana.
I biografen anordnades ”All kristen samling” med sång, musik, tal. Onsdagskvällen var det dans på Stadshotellet.

Lördagen den 19 april avslutades hela Röda fjädern kampanjen med en mängs begivenheter.

På gamla konsumhallen anordnades en auktion av skänkta föremål.I samban med auktionen så serverades kaffe med en jättetårta som mätte 2,5 x 1 meter.
Rullskridsko tävling runt tåget med lag ifrån 6 föreningar. För Skänninge Lions Club blev denna Röda fjäderaktivitet en stor framgång.
Slutresultatet blev 75.000 kr i dagens värde år 2020  650.000 kr som gick till  cancerforskningen

Rödafjädern5
Rullskridskotävlingen runt  Stora Torget