Skänninge

Skänningepengen

LionpengFram  LIonpengBak

Då Skänninge stad 1971 uppgick i Mjölby kommun instiftades Lion minnespeng

Lion Bertil Lorin i samarbete med Gunnar Rörby jobbade fram underlaget och skapade utförandet av denna peng.

Pengen präglades efter förebild av Skänninges äldsta sigill från år 1301 med inskriptionen "Sigillum Civitas Skeningensis".

Försäljningen av Skänningepengen påbörjades i samband med "Lillmarken" 1970 och såldes sedan som souvenir i Vårfrukyrkan

Skänningepengen försilvrades sedermera och delas ut som gåva till gäster i våran klubb och som halssmycke till lucia med tärnor varje år

Försäljning av Skänningepengen avslutades i oktober 1988 nettot blev 19.327 kronor

År 2019 finns enbart ett fåtal kvar med i så dåligt skicka att de inte kan delas ut. Klubben beslutade att inte fortsätta med denna peng.

År 1971

Ishockeymatch

Till och med vintern 1969-70 hade såväl bandy-som ishockeybanorna varit förlaga i anslutning till Trojenborgsskolan. Vintern 1970-71 flyttades bandy-och ishockeybanorna till nyanlagda planer vid Idrottsparken. Den nya ishockeyrinken skulle invigas med en match mellan Lions ”gubbar” och SIK:s pojklag. Lionbröderna hade inför matchen fått låna fullständig utrustning.

Den 2 januari 1971 kunde man i en trespaltare i Östgöta Correspondenten (Corren) följande rubrik

”Årets ishockeymatch i Skänninge. Lions Oldstars invigde ny bana”

Här är ett urklipp ur tidningens referat:

”Den upplysta is rektangeln var kantad av hundratal åskådare, som ville se årets match i Skänninge. Först kom ungtupparna in på banan. Sammanbitet började de att värma upp. Strax brakade jublet loss. In på isen skrinnade de ärriga kämparna i Lions Old star med ”Honken” Larsson i spetsen. Det var visst några år sen sist. Flera av dem tvingades ta både sarg och klubba till hjälp för att slippa syna isen på närmare håll”

Artikel avslutades: ”Nog var det en kul match. Den stora publiken hade hjärtans roligt. Det hade nog Liongubbarna också.”

Slutresultatet stod ej i referatet men pojklaget vann nog, för året därpå kunde man läsa i en annons i tidningen

IshockeyLiten

Revanschmatch

För Lions Old Stars mot Skeninge IK:s knattelag

Lions spelade mot pojklaget även februari 1976 resultat blev förlust med 4-5 den gången

Hur vi fick en väderkvarn till Väderkvarnsbacken

Att Väderkvarnsbacken fått sitt namn av att det en gång i tiden funnits en väderkvarn där är ju naturligt. Forskningar visar att det år 1834 härjade en koleraepidemi i bygderna runt Skänninge. Det står att läsa i sundhetsnämndens protokoll från den tiden att en väderkvarn på Väderkvarnsbacken användes som karantänsplats. Resande som anlände till staden fick stanna i kvarnen i tio dagar.
År 1970 väcktes ett förslag i klubben av Lion Ragnar Fors att man skulle anskaffa en väderkvarn till Väderkvarnsbacken. Det hade kommit till klubbens kännedom att grosshandlare Emil Damberg i samband med att han på femtiotalet avgått som stadsfullmäktiges ordförande donerat 5.000 kr till Skänninge stads förskönande. Fonden hade år 1970 vuxit till 14.000 kr. Klubben ansökte hos stadsfullmäktige att få disponera fonden och beviljades ett anslag på 15.000 kr
Att försöka hitta en väderkvarn i Östergötland visade sig vara omöjligt men till slut lyckades man inköpa en Ölands kvarn. Den fans i Persnäs socken på norra Öland och var uppförd år 1795. Kvarnen var byggt av kraftigt ekvirke, men väggar och tak och vingar var i mycket dåligt skick.
Byggmästare Bertil Adonis fick i uppdrag att montera ned kvarnen och bygga upp den på Väderkvarnsbacken. Frakten sköttes och bekostades av Lion Ivar Svensson. I september var kvarnen monterad på plats med nytt tak, nya väggar och nya vingar. Kostnaden blev endast 25.000 kr eftersom många ideella tjänster utfördes.
Under högtidliga former invigdes kvarnen den 25 september 1971.

Väderkvarnen

Väderkvarnen har under 46 år stått som ett monument på Väderkvarnsbacken. Under natten till den 28 juli 2017 brann väderkvarnen ner till grunden. Elden var anlagd och händelsen väckte stark känslor hos Skänningeborna.

Till nästa period 1976 - 1981 ->

Åter till klubbens historia ->