Skänninge

Verksamhetsår 2018 - 2023

År 2019

Valborgsfirandet ställs in

Vårt Valborgfiranden fick stor uppmärksamhet på riksplanet i både  Tv och tidningar.

Utdrag ur SVT hemsida

Skänninge ställer in valborgsfirandet
PUBLICERAD 28 APRIL 2019
UPPDATERAD 29 APRIL 2019
Valborgsfirandet i Skänninge är enligt egen uppgift det största i Östergötland och brukar dra en publik på runt 6000 personer när fyrverkeriet brakar loss på kvällen.

Eldningsförbudet som råder i Östergötland gör att man nu ställer in. Att vänta på länsstyrelsens definitiva beslut om valborgseldarna som kommer den 29/4 var inte möjligt.

– Det känns för jävligt! Att få besked på måndag räcker inte för oss. Vi måste avbeställa fyrverkerifirman från Göteborg i god tid, säger Jan Lorin, president för Lions i Skänninge som är arrangör.

– Samtidigt förstår vi räddningstjänstens bedömning. Nästa år ska vi hitta på en plan B om något liknade uppstår, säger han.

Skänninge har ställt in förr
Det här är andra gången man ställer in firandet på Väderkvarnsbacken. En gång på 80-talet var väderproblemet det omvända.

– Då var det så mycket snö, 15 centimeter, så det inte gick att genomföra firandet, säger Jan Lorin.

Länk till SVT Nyheter

Aftonbladet 2019-04-29

I år ställer det torra vädret till det på flera håll i landet. Därför tvingas flera kommuner att ställa in firandet. I Skänninge på Väderkvarnsbacken i Östergötland ställs valborgsfirandet in för första gången på 30 år.

När arrangören Lions Club nåddes av länsstyrelsens besked om eldningsförbud började de undersöka om de kunde få dispens för en eld.

– Men det ges inte när man är i närheten av skog och mark, vilket vi ju är. Därför får vi blåsa av alltihop, förklarar Lions president Jan Lorin för Corren.

Lions Club kunde boka av de fyrverkerierna som var beställda för 25 000 kronor – i sista minuten.

Aktivitetsdag 2019-09-15

Aktivitsdag15 9 2019

Syftet med denna aktiviteten är att samtliga elever i årskurs ett till årskurs sju ska få samma möjlighet att prova på olika fysiska aktiviteter som erbjudes i kommunen under endag.

Vädret var inte med oss denna dag regn kallt och blåsigt, med det kom många än då.

27 olika föreningar visade upp sina verksamheter på olika platser inom Skänninge.

Klubben hade ordnat med buss som gick i mellan de olika platserna

Som dragplåster Thomas Ravelli som gick i mellan de olika stationerna och provade på samt snacka de med barnen, som även fick tävla mot Thomas.

Klubben gjorde ett programblad som alla fick, med syftet att användas som kom ihåg vad föreningar hade att erbjuda.

Det som mest populärt var skidskytte som Boxholm-Ekeby skidklubb höll i.

AktvitSkytte

År 2020

Alla våra aktiviteter fick ställas in på grund av Covid 19 pandemin.

Men något hände

Klubben gjorde en förfrågan till våra sponsorer om de kan tänka sig att även detta år vara med och sponsra fast det inte blev någon aktivitet. Utfallet blev över förväntan och resultatet blev ett reklamblad på 48 sidor och 2500 exemplar som delades ut av våra medlemmar till hushållen i Skänninge tätort.

Reklambladets förstasida

Förstasida2020

År 2022

Klubben kommer igen efter att restriktioner för Covid 19 har släppts den 31/3

Vi tar in 6 st nya medlemmar i klubben och ser nu framtiden an.

50 år som medlem i Skänninge Lions Club

Kjell Hansson uppvaktades vid Skänninge Lions Clubs månadsmöte för november med blommor och applåder. Kjell gick med i klubben 1972 och var dess president under verksamhetsåret 1982-1983.

Kjell var med och startade Lions revy och jobbade mycket med att skriva texter och han var även med som aktör med solosång och i sketcher.

Vi 93 års ålder har han fortfarande en god historia på gång, och vi i klubben är stolta över allt han har bidragit med

På samma möte redogjorde Jan Åberg som är ansvarig för vår nästa aktivitet, julmarken, med tyngdpunkt på luciafirande.

Mötet beslutade att fortsätta stödja Trojenborg skolans livstidskontrakt som får ett bidrag på 10.000 kr.

Det beslutades även vem som ska bli Lions Clubs Stipendiat 2023. Stipendiet delas ut i samband med julmarken.

kjellHansson
Kjell Hansson mottager blommor av medlemsordförande Jan Lindén

År 2023

Skänninge Lions Club 65 år

Klubben firar 65 års jubileum den 14 oktober

Vi är 42 st medlemmar och merparten deltog på vår jubileumsmiddag som tilldrogs sig i Rosenlundskolans lokaler

Vid middagen så fick Lennart Åström mottaga en Melvin Jones för sitt arbete i klubben.

Lennart Åström (t.v) mottar Melvin Jones av vår president Christoffer Cromsjö

Åter till klubbens historia ->